Din Kalkulator

Czym jest Din Kalkulator?

Skala DIN określa siłę, z jaką trzeba zadziałać na wiązanie, aby zamontowane w nim mechanizmy bezpiecznikowe zareagowały i spowodowały odpięcie buta od narty. W przypadku większości amatorskich wiązań skala ta wynosi 3-11, w wiązaniach z wyższej półki od 5 do 15, a w wiązaniach dziecięcych zaczyna się nawet od 0,5, a kończy na 5 lub 7. W wiązaniach sportowych czasem można spotkać skalę 15-25 albo wyższą.

Trzeba pamiętać, że ten kalkulator ma służyć tylko dla informacji aby prawidłowo i dokładnie ustawienie wiązań warto dokonać w serwisie narciarskim.

Przykład 1

Przykład 2

Dobrze jeżdżący narciarz o wadze 80 kg powinien mieć wiązania ustawione na około 8 DIN. Gdy jest mocniejszej budowy ciała i lubi agresywną jazdę, może zwiększyć ustawienie na około 10 DIN. Dzięki temu zyskuje większą pewność, że narta nie wypnie się, jeżeli przy dużej prędkości wpadnie w intensywne drgania.

Średnio zaawansowana narciarka o wadze 50 kg powinna mieć ustawione wiązania na około 5 DIN. Jeśli jednak ma szczupłą budowę ciała i jeździ zachowawczo (np. z powodu odniesionej kiedyś kontuzji), to może zmniejszyć skalę do 4 DIN. Jako, że preferuje jazdę z niewielkimi prędkościami, nie powinna się obawiać, że przez zmniejszenie skali narta wypnie się sama. Zyskuje natomiast pewność, że podczas upadku przy małej prędkości narty na pewno się odczepią od butów.

Podane przykłady mają uzmysłowić narciarzom, jak ważne jest prawidłowe ustawienie nart. Jeśli nie mamy możliwości fachowego wyregulowania wiązań w serwisie, a będąc na stoku spostrzegamy, że np. pożyczone od kolegi narty mają skalę ustawioną na 12 DIN, a my ważmy tylko 70 KG, to nie wahajmy się wziąć śrubokręt i przekręcić sprężynę w wiązaniu na wartość bardziej odpowiadającą naszej wadze, gdyż jeżdżąc z wiązaniem ustawionym na 12 DIN, narażamy się w momencie upadku na spore niebezpieczeństwo.

Warto wiedzieć, że w większości dobrych stacji narciarskich znajdziemy specjalne punkty z wszelkimi narzędziami do regulacji wiązań – zazwyczaj są one zlokalizowane przy dolnych stacjach wyciągów narciarskich.